Psicologia de la infància

Desembre 22, 2008

1. Etapes del desenvolupament cognitiu.

Filed under: desenvolupament cognitiu,Uncategorized — clarambp @ 5:57 pm

 

1.1 La primera Infància

 

ESTADI SENSORIOMOTOR

 

Segons Piaget parlar del període sensoriomotor és parlar del naixement de la intel·ligència. Aquesta intel·ligència segons Piaget funciona en termes de sensació, percepció i habilitats motores.

El nen utilitza els seus sentits per captar informació del món, i utilitza les seves habilitats motores per actuar sobre aquest.

Aquest estadi es divideix en sis subestadis, dels quals els dos primers es refereixen al propi dos del nen, el tercer i el quart als objectes i a les persones, i els dos darrers tenen que veure amb l’aparició de les primeres representacions mentals a traves de la “manipulació” del ambient per part del nen.

Aquest estadi es caracteritza per que el nen va establint relacions amb el seu propi cos i relacions entre els objectes i els seus propis actes sobre aquests objectes.

En aquest estadi, el nen pot aprendre a diferenciar entre mitjans i fins, desenvolupa la intencionalitat, és capaç de dirigir les seves accions cap a objectius determinats, apareix la imitació, les primeres representacions mentals al mateix temps que els inicis del llenguatge i per tant és l’ inici del pensament abstracte i simbòlic.

 

·         PRIMER SUBESTADI: DEL NAIXEMENT AL PRIMER MES

El nen serà capaç de succionar, mirar, agafar, escoltar, plorar, etc, i d’aquesta forma es relacionarà amb el món exterior. Per tant, aquest primer mes, té com a característica fonamental l’exercici dels esquemes innats. El nen es capaç d’utilitzar aquests esquemes només de la forma involuntària, i per tant reflexa. Aquests són els únics esquemes d’interacció amb el món i amb ells mateixos que tenen aquests nens en aquests moments. Aquestes esquemes evolucionen de tal forma que al final del primer mes, el nen ja està preparat per realitzar les primeres adaptacions adquirides.

Inconvenients:

El nen no pot utilitzar aquestes conductes en situacions diferents a les quals el reflex es dispara, no funcionen, el nen no pot actuar deliberadament sobre el món, la seva conducta és involuntària ja que és reflexa.

 

·         SEGON SUBESTADI: DEL PRIMER AL QUART MES

Es caracteritza per l’aparició de les primeres adaptacions voluntàries i per tant adquirides.

Es tracta de la modificació dels esquemes ( reflexes) inicials. És a partir d’aquest segon mes de vida quan els nadons adapten aquestes conductes reflexes a l’entorn. Es tracta d’adaptacions adquirides per que els nens les aprenen gràcies a les seves experiències amb el món.

El nen descobreix a aquest subestadi que amb els objectes pot realitzar determinades activitats.

 

En aquest subestadi també apareix en el nen un altre conducta molt important per entendre el seu desenvolupament. Es tracta del que Piaget va denominar reacció circular que fa referència a una acció que realitza repetitivament el nadó molt sovint per que li ha produït una sensació de plaer. Aquesta conducta l’ha descobert per casualitat, li ha agradat i prova de fer-la i una altra vegada. Al principi no la realitzarà adequadament, però la repetició li permet una continua millora fins que aconsegueixi una execució perfecta de la conducta aquesta perd interès pel nen i deixa de repetir-la.

La reacció circular que apareix en aquest segon estadi, es diu “reacció circular primària”. Es caracteritza per que la conducta que realitza el nen una i altra vegada te que veure sempre amb el seu propi cos.

Aquestes reaccions circulars serveixen per que el nen prengui consciència del seu propi cos, i d’aquesta manera comenci a diferenciar entre el seu propi cos i els objectes i les persones que pertanyen al món exterior.

 

·         TERCER SUBESTADI: DELS QUATRE ALS VIUT MESOS

El nen comença a establir les primeres relacions entre la seva conducta i els seus efectes sobre el món.

En aquest moment apareix el que Piaget va denominar “reacció circular secundaria”.

Aquesta reacció es sembla molt a la primera. La diferencia entre una reacció primària i una secundària és que ara les reaccions repetitives ja no es centren al propi con del nen, sinó que tenen que veure amb persones o objectes del mon extern. A l’ inici les accions també són causals, i, a força de repetir-les, es tornen intencionades.

 

·         QUART SUBESTADI: DELS VUIT ALS DOTZE MESOS

En aquest subestadi apareixen noves adaptacions que apareixen com una millora de les fites aconseguides al període anterior quan a après a influir sobre el món.

En aquests moments, el nen és capaç de realitzar conductes plenament intencionades que modifiquen aspectes de l’entorn que l’envolta.

En aquest subestadi apareix en el nen les conductes orientades cap a un objectiu o meta.

El nen ja pot entendre la relació entre la seva conducta i l’efecte que produeix aquesta sobre el món.

 

·         CINQUÉ SUBESTADI: DELS DOTZA ALS DIVUIT MESOS

Aquest subestadi és una fase molt important d’exploració i experimentació amb l’entorn, és com si els nens intentessin descobrir el món. A més a més aquesta exploració és immensament activa.

Apareixen les reaccions circulars terciàries. Es caracteritzen per la modificació, a través de noves i diferents accions, del resultat d’una acció que s’ha donat anteriorment. Normalment es tracta de modificacions i combinacions d’accions realitzades a traves de reaccions circulars secundaries.

Per obtenir informació del món a través d’experiències es fonamenta amb l’assaig i l’error. Aquestes reaccions circulars terciàries son les estructures més complexes del estadi sensoriomotor i impliquen la comprensió de les relacions causa -efecte i a més requereixen de la conducta plenament intencional.

 

·         SISÈ SUBESTADI: DELS DIVUIT ALS VINT I QUATRE MESOS

Aquest pensament no està ben adquirit fins al període preoperatori.

El nen ja no actua per assaig i error manipulant directament els objectes, sinó que el nen ja pot realitzar “accions mentalment” per veure anticipadament quines serien les conseqüències sobre l’ambient.

El llenguatge te un paper fonamental en l’aparició de les representacions simbòliques. Aquestes noves combinacions mentals simbòliques que el nen ja és competent de realitzar, fan que el nen s’independitzi del món de lo perceptiu i es torni molt més abstracte.

El nen podrà, a partir d’ara, manipular els símbols que representen els objectes en lloc de tocar directament els objectes, i per això es farà més independent del món de l’acció i més dependent del pensament i del llenguatge.

 
Realitzat per Andrea Madrid

Feu un comentari »

Encara no hi ha cap comentari.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Deixa un comentari

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Crea un lloc web gratuït o un blog a Wordpress.com.

%d bloggers like this: